W zakresie marketingu marka jest symbolicznym uosobieniem wszelkich informacji związanych z produktem lub usługą. Marka zwykle zawiera nazwę, logo i inne elementy wizualne takie jak obrazy lub symbole. Obejmuje również zbiór oczekiwań związanych z produktem lub usługą, które zazwyczaj powstają w umysłach ludzi. Tacy ludzie to nie tylko ostateczni konsumenci, ale także pracownicy właściciela marki, osoby zajmujące się dystrybucją, sprzedażą lub dostawą produktów lub usług.

Identyfikacja wizualna to zastrzeżone wizualne, emocjonalne, racjonalne i kulturalne wyobrażenie związane z firmą lub produktem. Celem budowania systemu identyfikacji wizualnej jest tworzenie pozytywnego skojarzenia z daną marką, aby ułatwić ludziom wybór produktu i zwiększyć zadowolenie z jego zakupu. Profesjonalna i spójna identyfikacja wizualna sprawia, że konsumenci pamiętają markę i chętniej po nią sięgają, co przekłada się na lojalność klientów.

Marka jest tradycyjną metodą reklamy, skierowaną do grupy docelowej. Identyfikacja wizualna marki opiera się na łączeniu wrażeń z nią związanych i ich pozytywnym wzmocnieniu. Reklamy te nie są nabywane wyłącznie w celu generowania kliknięć lub użytkowników. Są ukierunkowane na zwiększenie świadomości produktu lub nazwy firmy i klientów przez całe życie. Identyfikacja wizualna to fizyczny przejaw marki. Jest równoznaczna z logo, nazwą i dodatkowymi wytycznymi, które regulują stosowanie określonej palety kolorów, czcionek, układu strony i wiele innych. Na identyfikację wizualną składają się wszystkie metody utrzymania ciągłości wizualnej marki i fizyczne przejawy marki.

Identyfikacja wizualna zapewnia, że organizacja jest rozpoznawana na podstawie pojazdów, biura, formy listów i innego rodzaju druków, ubioru pracowników lub charakterystycznej reklamy. Tworzenie identyfikacji wizualnej obejmuje wybór jednolitego koloru, logo, znaków drukarskich i stosowania ich w sposób spójny w każdym medium.