Zmysł węchu jest najsilniejszym i najbardziej pierwotnym z wszystkich naszych zmysłów. To on chroni nas od picia mleka, które skwaśniało, i ostrzega przed obecnością gazu ziemnego. Przyjemny zapach może przywołać miłe wspomnienia sprzed lat. Zapach jest przetwarzany przez układ limbiczny w naszym mózgu, który jest odpowiedzialny za procesy pamięci i emocji. Podczas zakupów zapach może być pomocny w odróżnieniu jednego produktu od drugiego. Woń, jaką wydziela dany produkt, może wpłynąć na decyzję o jego zakupie.
Multisensoryczna strategia marketingowa
Firmy z różnych branż korzystają z zapachu, który stanowi ważny element ich multisensorycznej strategii marketingowej. Doświadczenia zapachowe pozwalają klientom lepiej zapamiętywać dane sklepy i tworzyć więź emocjonalną z marką. Od setek lat wiemy o istnieniu pewnych zapachów, takich jak np. zapach ciepłych ciasteczek, świeżo skoszonej trawy, czystego powietrza, które wywołują silne wspomnienia i mogą sprawić, że ktoś poczuje się zadowolony, spokojny, bezpieczny. Połączenie zapachów ze sprzedażą okazało się tylko kwestią czasu.
Krok dalej, czyli aromamarketing
Kto dziś jest sobie w stanie wyobrazić, że wchodzi do hipermarketu, sklepu odzieżowego lub prywatnej kliniki, gdzie nie gra delikatna, relaksacyjna muzyka? Każda firma, której zależy na dobrej sprzedaży, zwraca uwagę na to, aby zakupom towarzyszyła odpowiednia muzyka, ponieważ przekłada się to na kon
kretne zyski. Aromamarketing jest dziś tym, czym audomarketing był jeszcze 15-20 lat temu. Tak jak współcześnie nie wyobrażamy sobie skutecznej sprzedaży bez muzyki, tak za kilka lat korzystanie z zapachów w marketingu będzie czymś stosowanym przez wszystkich.
Aromamarketing – możliwość odróżnienia się od innych firm
Każda firma szuka innowacyjnych sposobów na odróżnienie się od innych firm. Aromamarketing stał się kolejnym narzędziem, który to umożliwia. Zapach może stać się wizytówką firmy. Istnieją firmy, które tworzą indywidualne kompozycje zapachowe dla konkretnych marek. Gwarantuje to niepowtarzalność wyk
orzystanego zapachu i sprawia, że klienci z pewnością od razu to zauważą. Często wykorzystują tę możliwość franczyzodawcy, aby skutecznie budować jednolitość swojej marki. W systemach wentylacyjnych każdego oddziału rozpraszany jest ten sam zapach.
Aromamarketing – efektywność i innowacyjność
Jak wykazały najnowsze badania: zapach otoczenia ma największy wpływ na wzmacn
ianie zachowań konsumentów związanych z emocjami, oceną produktów i gotowością powrotu do sklepu. Można wymieniać jeszcze wiele innych powodów, dla których sensowność korzystania z zapachów w marketingu jest niepodważalna. Warto zastanowić się, jakie skojarzenia ma budzić w klientach zapach charakterystyczny dla naszej firmy. Stworzenie takiej zapachowej wizytówki sklepu jest bardzo dobrą inwestycją, która przyniesie konkretne efekty. W XXI wieku w warto prowadzić działania marketingowe oddziałujące na zmysły klientów.